Wist je dat er in het tijdperk vòòr internet minimaal vier winkels bezocht werden, voordat er overgegaan werd tot de aankoop van een product? Tegenwoordig, in het online – offline-aankoopproces, blijven er van die vier winkels nog 1,2 winkels over. Het restant van het oriënteren vindt plaats op internet. Daar begint het mee: eerst wordt een aantal websites bekeken, de koper laat zich leiden door aanbevelingen en advertenties op Facebook of LinkedIn en eventueel wordt er een vergelijkingswebsite geraadpleegd op prijs, kwaliteit en service. In veel gevallen bestelt de koper zijn voorkeursproduct direct online en gaat niet meer naar de stad of winkelcentrum om nog fysiek te gaan shoppen bij die ene winkel.
Wat betekent dit voor jou als ondernemer of webshophouder?
Een gemiddeld aankoopproces duurt 2o dagen. Stel de consument heeft zijn oog laten vallen op jouw product en jouw online winkel of webshop, dan is hij dat, als hij zich nog aan het beraden is, binnen een halfuur al vergeten. Waarom? Omdat hij afgeleid wordt door andere websites, advertenties of posts op sociale media. Wil je met jouw website de aandacht blijven trekken van deze bewust kiezende consument, dan geldt de kracht van de herhaling. Met andere woorden: laat je product (of dienst) op meer plekken dan 1 (je eigen website) zien. Met op meerdere plekken bedoelen we niet op verschillende websites, maar op verschillende platforms en sociale media waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit heet re-marketing. En een goede online marketing strategie kan dit perfect voor je in kaart brengen. Meer weten? Neem contact op met Jules Nijssen, jules@silverbee.nl.